تبليغات

http://www.tecness.tk//

 

با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید

۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

پاله هولد بازیگر دانمارکی شخصیت قصه‌های تن‌تن در سن 98 سالگی درگذشت

پاله هولد بازیگر دانمارکی که گفته می‌شد منبع الهام شخصیت قصه‌های مصور تن‌تن بود در سن 98 سالگی درگذشت.
http://www.letintinmovie.com/wp-content/uploads/image/tintin%20character%20picture.jpg
  پاله هولد روز 26 نوامبر در کنپنهاگ درگذشت و مطبوعات دانمارکی مانور گسترده‌ای روی این خبر دادند.
http://khabar.khabaronline.ir/images/position7/10-12-7-113849news_pos_7.jpg
هرژه هنرمند بلژیکی که نام اصلی‌اش ژرژ رمی است شخصیت تن‌تن را خلق کرد، خبرنگار زیرکی که به همراه «برفی»، سگ وفادارش دنیا را زیر پا می‌گذارد و آدم‌های نادرست را به سزای اعمالشان می‌رساند. هولد نیز در نوجوانی به سفری دریایی رفت که شهرت بسیاری برایش به همراه داشت.
http://www.liles.me.uk/resources/snowtintin.JPG
تن‌تن اولین بار در ژانویه سال 1929 در نشریه «Le Petit Vingtieme»، پیوست کودکان روزنامه‌ای بلژیکی به خوانندگان معرفی شد. موفقیت تن‌تن موجب شد چندین و چند کتاب مصور با محوریت او به چاپ برسد. اولین کتاب «تن‌تن در سرزمین شوروی‌ها» بود که سال 1930 به چاپ رسید و آخرین کتاب «تن‌تن و هنر الفبا» بود که پس از مرگ هرژه در سال 1986 منتشر شد.

این کتاب‌های مصور که به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌اند تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه فروش داشته‌اند و چاپ آنها همچنان ادامه دارد.

فیلمی سینمایی با عنوان «ماجراهای تن‌تن: راز اسب شاخدار» به تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ و پیتر جکسون دسامبر سال 2011 روی پرده می‌رود.

تن‌تن واقعی
طبق گفته رسانه‌های گوناگون اروپایی در طول این سال‌ها تن‌تن وجود خارجی داشته، حداقل بخشی از این شخصیت. زندگی رسانه‌ای هولد از سال 1928 آغاز شد، زمانیکه روزنامه دانماری «پولیتیکن» برای گرامیداشت صد سالگی ژول ورن مسابقه‌ای برگذار کرد. برنده این جایزه به یاد فیلیس فاگ، شخصیت اصلی «دور دنیا در هشتاد روز»، رمان سال 1873 ژول ورن به سفری مشابه می‌رفت.

این مسابقه ویژه پسران نوجوان بود، برنده بدون همراه به سفر دور دنیا می‌رفت، باید در طی 46 روز سفر را به پایان می‌رساند و از هر وسیلقه نقلیه به جز هواپیما می‌توانست استفاده کند.

از میان چندصد هزار فرم درخواستی، این روزنامه پاله هولد، پیشاهنگ 15 ساله را انتخاب کرد که مدرسه را رها کرده بود و به عنوان منشی در فروشگاه اتوموبیل فروشی کار می‌کرد.

هولد اول مارس سال 1928 دانمارک را ترک کرد و درحالیکه با قطار و کشتی بخار در سفر بود روزنامه‌ها هر حرکت او و سفرش در انگلستان، اسکاتلند، کانادا، ژاپن، شوروی سابق، لهستان و آلمان را مخابره می‌کردند.

بازگشت هولد به کپنهاگ پس از 44 روز و در جمع 20 هزار نفر باشکوه بود. روزنامه «کپنهاگ پست» یک ماه پیش در مطلبی درمورد هولد نوشت: «هولد صحیح و سالم بازگشت و خیال مادرش را راحت کرد. مادر او در طول این روزها مجبور بود از قرص خواب استفاده کند.»

هولد جوان کتابی درمورد ماجراجویی‌اش نوشت که به چند زبان ترجمه شد و به نام «سفر یک پیشاهنگ دور دنیا» (1929) به زبان انگلیسی چاپ شد.

تن‌تن، هرژه و هولد
مورخان شخصیت تن‌تن منابع مختلفی را منبع الهام قهرمان هرژه می‌دانند و پاله هولد یکی از آنهاست. هولد با این موضوع موافق بود اما هرژه حرفی درمورد آن نزد. پیر آسولین، نویسنده کتاب «هرژه: مردی که تن‌تن را خلق کرد» که سال پیش به زبان انگلیسی منتشر شد در ای-میلی که به «نیویورک تایمز» فرستاد اذعان کرد اسمی از هولد نشنیده است.

با این حال شباهت‌های منشی دانمارکی و خبرنگار بلژیکی انکارنشدنی است: پاله هولد هم کک‌مکی بود و دماغ سربالا و موهای حنایی نامرتب داشت. در عکس‌های هولد او را با شلوار گلف می‌بینیم که همان لباس محبوب تن‌تن است.

هولد متولد 1912 بود و در سال 1934 برای اولین بار در نمایشی در «تئاتر سلطنتی دانمارک» روی صحنه رفت و تا سال‌ها با این تئاتر همکاری داشت. او بطور مداوم با سینما و تلویزیون دانمارک تا یک دهه پیش که بازنشسته شد، همکاری می‌‌کرد. 




Tintin creator Herge at work in his studio








Herge and Tintin sculpture

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

دانلود فیلم نایاب دو فرشته با بازی گل شیفته فراهانی

/>

دانلود شاهکار مهران مدیری  به مناسبت کریسمس 2011