تبليغات

http://www.tecness.tk//

 

با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید

۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

۱۰ فناوری شگفت‏انگیز در آستانه‏ پیدایش


۱۰ فناوری شگفت‏انگیز در آستانه‏ پیدایش
به دنیای شگفت‏انگیز فناوری‏های نوپدید خوش آمدید. همواره یادمان باشد که فناوری‏های انقلابی و محصولات راهبردی در کرانه‏های کاری و ابداع‏های نوآورانه‏ی جالب آغاز می‏شوند. بهترین سودمندی این عرصه کمک به جوشش خلاقیت شما است، شاید در دنیای ما مرزبندی خاصی بین فناوری‏های نوین و در آستانه پیدایش نباشد. آیا برای فناوری‏ها می‏توان کاربردهای گسترده‏تر متصور شد؟ این پرسش را به خلاقیت ذهن شما می‏سپاریم.


هر روز فناوری‏هایی پا به عرصه‏ی وجود می‏گذارند که زندگی را بیش از پیش ساده‏تر و جذاب‏تر می‏‏سازند، اما واقعیتی در پس این صحنه وجود دارد: هنوز بسیاری از فناوری‏ها از مرحله‏ی طرح و ایده فراتر نرفته و به واقعیت نپیوسته‏اند. پیوسته کوشش‏ بر آن است که آثار و نشانه‏هایی از این فناوری‏های نوظهور یافت شود، اما حتا گاهی مبتکران و مخترعان این فناوری‏ها جرات افشای نام یا چهره‏ی خود را ندارند. با این حال، به نظر می‏رسد ۱۰ فناوری شگفت‏انگیز در آستانه‏ی ظهور قرار دارند، هر چند که هنوز از آن‏های به شیوه‏ای واقعی پرده‏برداری و رونمایی نشده است. شاید برخی از این فناوری‏ها در نگاه نخست نوعی اسباب‏بازی به نظر برسند، اما این‏ها واقعیت‏هایی هستند که در آینده‏ای نه چندان دور با آ‏ن‏ها ملاقات خواهیم کرد:
۱) خال‏کوبی‎های برهمکنشی
هیچ‏کس تاکنون طرحی مفهومی را برای یک واقعیت نظیر شکل و طرحی به کار رفته بر روی بدن قورباغه‏ها ارایه نکرده است. طی سالیان گذشته، برندگان جایزه‏های گوناگون در حوزه‏ی طراحی در نیافته‏اند که قورباغه‏ منبع الهام و سرچشمه‏ی طراحی فناوری برای عصر جدید هستند. به همین دلیل هنگامی که به شیوه‏ای بسیار اتفاقی با اندیشه‏ی خال‏کوبی برهمکنشی برخورد کردیم که از طرح و نقش بدن قورباغه‎ها الهام گرفته شده است، شگفت‏زده شدیم. شاید این اندیشه برای آینده‏پژوهان، بیش از طلا ارزش داشته باشد. هارتموت اسلینگر نوعی خال کوبی را اختراع کرده است که در نوع خود آخرین هم‏گرایی میان انسان و ماشین به شمار می‏آید. این خال‏کوبی‏ از یک فناوری خواندن رمزینه‏های دی.ان.ای، نانو حسگرها و خواندن حسی و لامسه‏ای برهمکنش، تعامل کامل صوت، ریزتراشه‏های زیستی نانو مقیاس و چندین بخش سازنده‏ی سایبرنتیک برخوردار است. در حالی که خال‏کوبی‏هایی که به این طریق ایجاد می‏شوند، ظاهری جذاب دارند، اما آن چه که اسلینگر ابداع کرده است، کمتر از پوست یک قورباغه نیست. اکنون این پرسش مطرح می‏شود که آیا ممکن است یک ذهن خوش‏خیال و خلاق بتواند به چنین ابداع جالب توجهی نایل شود؟ بسیاری از جهش‏های فناورانه از دل‏ ایده‏های ساده به دست می‏آیند. شما هم کاربردهای دیگری برای این فناوری جستجو کنید و به استتار هم بیندیشید.
۲) هواپیمای فضایی استرالیا
مسابقه و رقابت در حوزه‏ی گردشگری فضایی به شکلی فراگیر و تمام عیار ادامه دارد، اما این صنعت هنوز در گام‏های آغازین خویش است و بر این اساس جلوه‏نمایی طبیعی و راحتی مسافران جایگزین امنیت و امکان‏پذیری چنین سفرهایی شده است. به نظر می‏رسد هواپیمای فضایی استرالیا در این عرصه خط شکن و پیشرو بوده است. این هواپیما به خوبی احساس طبیعی سفر در فضا را به مسافران خود القا می‏کند و راحتی آن‏ها را نیز در طول سفر تضمین خواهد کرد. یک طراح استرالیایی به نام مارک نیوسان وسیله‏‏ای نقلیه‏ برای سفرهای فضایی طراحی کرده است که مسافران خود را به اعماق سفرهای علمی ـ تخیلی نمی‏برد، بلکه در آینده‏ی نزدیک گردشگری فضایی را برای آن‏ها امکان‏پذیر می‏سازد و برخلاف هواپیماهای تجاری که اغلب شما را با تاخیر به مقصد می‏رسانند، در زمان مقرر شما را در ایستگاه‏های فضایی پیاده می‏کند!
۳) کفش‏های تغییرپذیر
کفش‏های ورزشی به همراه خود فرهنگی را آوردند که دنیای مد را دستخوش تغییر کرد و آن را به عرصه‏ی هنر تبدیل ساخت. امروزه اهمیت مارک و برچسب قیمت این کفش‏ها در سراسر جهان تحت تاثیر اصل بودن و انحصاری بودن طرح این کفش‏ها قرار گرفته است و این رویکرد در عالم ورزش و کفش‏های ورزشی به یک واقعیت جاری تبدیل شده است. اما امروزه طرح‏هایی که تاکنون آن‏ها را ندیده‏ام، به این روند شدت بیشتری بخشیده‏اند. به تازگی در استودیوی اینونتبلز کفشی طراحی شده است که حتا در حال حرکت نیز می‏تواند با فشار دادن یک دگمه توسط صاحب خود، طرح و شکل را تغییر دهد. این کفش برای کنترل خود از یک وسیله‏ی کنترل از راه دور کوچک مشابه آی‏پادهای معمولی استفاده می‏کند و با فشار دادن دگمه‏های آن، سیگنالی به سوی کفش ارسال می‏شود که طرح آن‏ها را براساس یکی از الگوهای از پیش تعریف شده تغییر می‏دهد و بی‏درنگ آن را براساس میل شما تغییر می‏دهد و ظاهر آن را برای شما دل‏پذیرتر می‏سازد. شاید چنین اختراعی برای کودکان و نوجوانان جالب‏تر از دیگران باشد.
۴) دوربین رقومی ۳۶۰ درجه‏
شاید پیش از این تنها در فیلم‏های علمی ـ تخیلی می‏دیدیم که امکان تصویرداری ۳۶۰ درجه‏ای از اشیا یا افراد وجود دارد، اما امروز با تلاش شرکت نیکون، امکان تصویرداری ۳۶۰ درجه‏ای و تحقق اندیشه‏ی آن در آستانه‏ی واقعیت قرار دارد. به گفته‏ی ین چن، طراح این وسیله، دوربین‏های یادشده قادر هستند با لنز دوار خود تصویر افقی کاملی را تهیه کنند و پیش از ثبت و ضبط جزییات، آن را بر روی صفحه‏ی نمایشگری که روی آن تعبیه شده است، به شما نشان دهند. پیش از این تصاویر چشم‏اندازی وجود داشته‏اند، اما برای تهیه‏ی آن‏ها کار بیشتری صورت می‏گرفت. اکنون با استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه‏ای نیکون و تنها با فشار دادن یک دگمه این امکان فراهم شده است.
۵) موتور سیکلت مینیاتوری
سام جیبرت اندیشه‏ی موتور سیکلت مینیاتوری هوندا برای فضای خارج از جاده‏های معمولی را ابداع کرده است. طرح او به اندازه‏ای شگفت‏انگیز و جالب است که امکان هرگونه قضاوت بد یا برخورد با چنین موتور سیکلتی را دست کم به طور نظری منتفی ساخته است. این موتور شباهت فراوانی به دوچرخه‏های قرن ۱۹ دارد و تنها یک موتور مدرن امروزی موجب تمایز آن‏ها از دوچرخه‏های قدیمی شده است. این موتور سیکلت با برخورداری از پیل سوختی هیدروژنی به عنوان دوست طبیعت شناخته شده است. به گفته‏ی برخی از ایده‏پردازان، اگر این موتور سیکلت اندکی زودتر اختراع می‏شد، شاید دشواری‏های کنونی آمد و شد و آلودگی هوا در شهرها و خیابان‏ها وجود نداشت.
۶) قرص‏های آماده مصرف
یک طراح انگلیسی به نام پتسرمن گوده به تازگی محصولی را تولید کرده است که به سادگی مصرف آن برای همگان امکان‏پذیر است. این محصول که متشکل از قرص تجویزی پزشک شما به همراه مقداری آب آشامیدنی است، بسته‏ای آماده‏ی مصرف به شمار می‏آید. اگر چه این محصول ترکیبی ساده به نظر می‏رسد، اما دیدگاهی آینده‏گرا در آن وجود دارد و هم اینک برخی از شرکت‏های دارویی از این اندیشه برای افزایش فروش برخی از محصولات دارویی خود که کاربردی عمومی‏تر دارند، استقبال کرده‏اند. سهولت در مصرف دارو انگیزه‏ی اصلی استقبال آن‏ها از این محصول ابتکاری است.
۷) لباس مولد برق برای تجهیزات همراه شما
ولادی اسپتکوسکی جامه‏ای را در چارچوب یک پروژه برای آکادمی هنر و طراحی بزآلل اسراییل طراحی کرده‏ است که برق موردنیاز تجهیزات همراه شما را تامین می‏کند. با وجود آن که اسپتکوسکی جزییات بیشتری در خصوص این جامه فاش نساخته است، اما نمای سه بعدی تهیه شده از آن، این جامه را در عمل نشان می‏دهد، و به نظر می‏رسد باتری‏های به کار رفته در آن، افزون بر استفاده در زمینه‏های جانبی، برای تامین انرژی حرکتی لباس و افزایش سرعت حرکت صاحب آن کاربرد داشته باشند. این احتمال وجود دارد که پس از کاربرد این جامه در زمینه‏های ویژه، کاربرد عمومی آن نیز همگانی و فراگیر شود.
۸) رایانه‏ای یکپارچه
این رایانه‏ی تازه وارد شما را به بُعد دیگری از فضا منتقل نمی‏کند و یا به ناگهان سبب خودآگاهی شما نمی‏شود یا اعلام نمی‏کند که انسان‏ها قادر مطلق عالم هستند، بلکه خود را به یک سخت‏افزار انحصاری تبدیل کرده است. این رایانه که در مسابقه‏ی اخیر طراحی رایانه‏ در کره جنوبی برنده شد، صفحه‏ی نمایشگر را از مجموعه‏ی خود حذف کرده است و به جای آن پرتوهای نمایش را بر روی هر سطحی که شما دوست داشته باشید، بازتاب داده و به شما نشان می‏دهد. افزون بر این، صفحه کلید آن بر روی یک سطح قابل لمس ایجاد شده است و فاقد دگمه‏های پر سروصدای همیشگی است. طراح آن، ون ـ ساک‏لی از کارایی این صفحه کلید اطمینان کامل دارد و معتقد است این رایانه را برای کاربردهای واقعی طراحی کرده است و هرگز از آن انتظار مصارف علمی ـ تخیلی ندارد.
۹) کارت اعتباری آینده
پرداخت صورت حساب‏ها هرگز یک شوخی یا سرگرمی نیست، اما در آینده این شانس وجود خواهد داشت که شما دست کم قادر باشید حتا به نوازندگان خیابانی نیز در صورت تمایل مبلغ اندکی پرداخت کنید. جیکوب پالمبورگ به چنین توانمندی‏هایی برای کارت اعتباری اندیشیده است و یک وسیله‏ی پرداخت جهانی را ابداع کرده است که می‏تواند در زمان واحد، به تمامی حساب‏های بانکی و اعتباری شما متصل شود. این وسیله که هنوز نامی برای آن در نظر گرفته نشده است، حساب لحظه به لحظه پرداخت‏های شما را در اختیار دارد و براساس میزان متداول خریدهای شما می‏گوید، ظرف چند ساعت یا چند روز آینده به چه میزان پول نیاز خواهید داشت. از دیدگاه امنیتی، استفاده از این وسیله نیازمند برخی اطلاعات انحصاری زیستی شما یا صاحب وسیله است و از آن جا که از سامانه‏ی شناسای‏ی بسامد رادیویی برخوردار است، در صورت گم شدن قابل ردیابی بوده و از طریق تمامی سامانه‏های بانکی مستقر در ایالات متحده قابل دسترسی و بهره‏بردای از سوی صاحب حساب می‏باشد.
۱۰) ساعت مچی چسبی
شاید طرح و اندیشه‏ی ساعت مچی چسبی مقوله‏ی تازه نباشد، اما نکته‏ی جالب‏تر این است که شما ناچار نیستید این ساعت را روی مچ یا پشت دستتان بچسبانید. این ساعت که تایم فلکس نام دارد و در شکل‏های گوناگون طراحی شده است، در حقیقت یک برچسب زمانی دیجیتال (رقومی) است که برای همگان، از دانش‎آموزان و دانشجویان گرفته تا ورزشکاران و داوران قابل استفاده است. شاید شناگران مهم‏ترین کاربران آن باشند، زیرا به طور کامل ضد آب و رطوبت است. وزن کم این ساعت از دیگر ویژگی‎های مهم آن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

دانلود فیلم نایاب دو فرشته با بازی گل شیفته فراهانی

/>

دانلود شاهکار مهران مدیری  به مناسبت کریسمس 2011