بی.ام.و اعلام کرد، کوپه مفهومی فوقالعاده این شرکت با نام Vision EfficientDynamics که اولینبار سال گذشته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد، وارد خطوط تولید خواهد شد. این نمونه مفهومی به دلیل طراحی ابتکاری آن و فناوریهای اختصاصی به کار گرفته شده، تاکنون برنده جوایز متعددی شده است.
به گزارش سی.نت، نیروی حرکتی ویژن توسط سه پیشرانه مجزا تأمین میشود. یک موتور سه سیلندر دیزلی توربو در کنار دو پیشرانه الکتریکی که هر یک روی یکی از محورهای اتومبیل سوار شدهاند، وظیفه تأمین این نیرو را به عهده خواهند داشت. ویژن میتواند از هر یک از موتورها به تنهایی یا از ترکیبی از هر 3 استفاده کند. حداکثر قدرت این اتومبیل 328 اسب بخار خواهد بود و میتواند در 4.8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد.
مصرف سوخت این اتومبیل در هر 100 کیلومتر تنها 3.15 لیتر و به مراتب کمتر از تویوتا پریوس است. ویژن میتواند با استفاده از باتریهای پلیمر یون لیتیوم مسافتی حدود 50 کیلومتر را طی کند. با روشن شدن موتور دیزلی اتومبیل و استفاده از یک باک کامل این مسافت به 696 کیلومتر خواهد رسید. جالبتوجه اینکه شارژ دوباره باتریها با استفاده از برق خانگی به 2.5 ساعت زمان نیاز خواهد داشت.
در ویژن دیگر خبری از قسمتهای شیشهای نیست و سرتاسر بدنه از فیبر کربن ساخته شده است. ترکیبات آلومینیوم نیز برای سبکتر شدن خودرو در بخشهای داخلی و شاسی اتومبیل به کار گرفته شدهاند. از فناوریهای پیشرو به کار گرفته شده در این اتومبیل، برای تولید نمونههای بی.ام.و ActiveHybrid 7 و نمونههای پیشبینی شده برای سال 2013 استفاده خواهد شد.
نیروی حرکتی ویژن توسط یک موتور 3 سیلندر دیزلی توربو با پاشش مستقیم در کنار پیشرانه الکتریکی برای هر یک از دو محور اتومبیل تأمین میشود. این موتور دیزلی در کنار یک توربوشارژر ورودی متغیر، در نهایت میتواند توانی معادل 163 اسب بخار را تولید کند و گشتاور نیروی چرخهای عقب این اتومبیل را به 290 نیوتنمتر برساند. برای ویژن گیربکس ششسرعته، پیشبینی شده است.
توان پیشرانه الکتریکی که در قسمت عقب اتومبیل تعبیهشده، 33 اسب بخار است که میتواند حداکثر تا 51 اسب بخار افزایش پیدا کند. حداکثر گشتاور نیروی ایجاد شده توسط این پیشرانه 290 نیوتنمتر است. توان پیشرانه الکتریکی دوم که در جلوی اتومبیل تعبیهشده 80 اسب بخار است. حداکثر گشتاور نیروی تولیدشده برای چرخهای جلو 219 نیوتنبرمتر خواهد بود.
توان نهایی این اتومبیل 356 اسب بخار است که میتواند گشتاور نیرو را به حداکثر 800 نیوتنمتر برساند. سرعت نهایی این اتومبیل توسط کنترل الکتریکی آن به 250 کیلومتربرساعت محدود شده است.
موتورهای دیزلی اغلب کممصرف هستند. استفاده از این موتورها در کنار پیشرانه الکتریکی باعثشده میانگین مصرف ویژن در هر 100 کیلومتر، مطابق استاندارهای اتحادیه اروپا حدود 3.77 لیتر باشد.
در تولید بدنه ویژن و بخشهایی از شاسی آن از ترکیبات آلومینیوم استفاده شده است. به همین دلیل وزن این اتومبیل نسبت به نمونههای پیشین کاهش محسوسی پیدا کرده است.
برای افزایش یا کاهش ورودی جریان هوا به درون رادیاتور، امکان باز یا بسته شدن پنجره مشبک جلوی اتومبیل پیشبینی شده است. اگر اتومبیل به کارایی آیرودینامیک بالاتر نیاز داشته باشد یا از پیشرانه الکتریکی استفاده کند، دریچهها بسته خواهند شد.
چراغهای عقب ال.ای.دی در طرحی تازه با بدنه اتومبیل ادغام شدهاند.
تهویه هوا خارجی به شکل جزیی از طراحی آیرودینامیک ویژن پیشبینی شده است. طراحی ویژه چرخها، حالت آیرودینامیک و پوشاندن آنها باعث بهبود حرکت چرخشی تایر خواهد شد.
ویژن برای 4 سرنشین طراحی شده است. سقف شفاف این اتومبیل در برابر پرتوهای فرابنفش تیره خواهد شد.
کارشناسان بی.ام.و میگویند درهای اتومبیل مانند بالهای یک پرنده باز خواهند شد اما میتوان این طرح را الهام از بال حشرات نیز دانست. لولای بالایی این درها دوتایی تعبیهشده تا امکان حرکت رو به بالا را به آیینههای بغل اتومبیل نیز بدهد.
قسمتهای داخلی بسیارساده و متفاوت طراحی شدهاند. حتی در بخش کنترل و هدایت اتومبیل نیز حجم وسیعی از ابزارها و بخشهای دیجیتال به چشم نمیخورند. سیستم کنترل و هدایت اختصاصی ConnectedDrive جای تمامی بخشهای آشنا را گرفته است.
کمربند ایمنی با طراحی هر صندلی یکپارچه شده است.
تهویه داخلی نیز مانند تهویه خارجی به شکل بخشی از طراحی آیرودینامیک خودرو به چشم میخورد. این طراحی جذاب و فناوریهای تازه را در مدلهای آتی بی.ام.و نیز خواهیم دید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر